Elisabeth Tveito Johnsen spør om Human-Etisk Forbund forkynner i skolen og om vi også blir rammet av forkynnelsesforbudet. Selvsagt skal heller ikke vi forkynne i skolen, det har vi ikke tenkt å begynne med.
Fortsett å lese «Selvfølgelig gjelder forkynnelsesforbudet også Human-Etisk Forbund»Skolegudstjenester er splittende.
Det er ikke nødvendig å delta på gudstjenester for å lære «etikk og livssyn, og […] norsk kultur og historie. Selv ikke om kristendommen står sentralt. Disse temaene læres bort hver eneste dag i norsk skole. Så kan heller Den norske kirke invitere til gudstjenester utenfor skoletiden, for de som ønsker. For i skolen er det ikke lov.
Fortsett å lese «Skolegudstjenester er splittende.»Grunnlova fordrar ikkje skulegudstenester, Halleluja
Eg set pris på Kolbjørn Gaustad sitt engasjement for tradisjonar og våre felles verdiar. Likevel er det viktig å klargjera nokre misforståingar omkring Grunnlova og Opplæringsloven.
Fortsett å lese «Grunnlova fordrar ikkje skulegudstenester, Halleluja»Skolegudstjenester splitter elevmassen
Bente Wangensteen argumenterer for viktigheten av skolegudstjenester og deres rolle i kulturformidlingen. Hun erkjenner at disse gudstjenestene er forkynnende, men gir ingen begrunnelse for hvorfor de skal være unntatt fra den nye opplæringsloven som klart forbyr forkynnelse i skolen. Opplæringsloven §14-5 slår fast: «Opplæringa skal ikkje vere forkynnande», uten unntak for skolegudstjenester.
Fortsett å lese «Skolegudstjenester splitter elevmassen»Skolen skal samle, ikke splitte, også i julen
Harald Peter Stette hevder at begrepet forkynnelse er uklart, og at skolen uunngåelig driver med forkynnelse når den formidler verdier og normer. Forarbeidene er tydelig på at skolen skal ha en verdiforankring og at forkynnelsen som er forbudt handler om religion og livssyn.
Fortsett å lese «Skolen skal samle, ikke splitte, også i julen»Trua di er ikkje nødvendigvis trua mi
Skulegudstenester er splittande og problematiske i eit livssynsopent samfunn. Å lære om kristendom, andre religionar og livssyn er viktig, og nettopp difor har vi KRLE-faget i skulen. Gudstenester derimot, er ikkje eit pedagogisk opplegg retta mot læring om tru og livssyn.
Fortsett å lese «Trua di er ikkje nødvendigvis trua mi»Tradisjonsblindhet er ikke vakkert, ei heller hos Den norske kirke
Harald Hegstad understreker viktigheten av at elever lærer om historie, kultur og tradisjoner. Da er det fint at vi kan lære om det helt uten gudstjenester, så kan Den norske kirke invitere til gudstjenester utenfor skoletiden, for de som ønsker. For i skolen er det ikke lov.
Fortsett å lese «Tradisjonsblindhet er ikke vakkert, ei heller hos Den norske kirke»Sesong for stråmenn
Opplæringsloven er tydelig på at forkynnelse og religionsutøving ikke skal foregå i opplæringen. Da holder det ikke at Vårt Land aksepterer utdanningsmyndighetenes påstander om det motsatte uten å stille kritiske spørsmål.
Fortsett å lese «Sesong for stråmenn»Tradisjonsblindhet er ikke vakkert, ei heller hos Den norske kirke (Nordlys)
Harald Hegstad understreker viktigheten av at elever lærer om historie, kultur og tradisjoner. Dette er utvilsomt sentralt i skolens oppdrag. Julen er en viktig del av vår felles kulturarv. Da er det fint at vi kan lære om det helt uten gudstjenester, så kan Den norske kirke invitere til gudstjenester utenfor skoletiden, for de som ønsker. For i skolen er det forbudt.
Fortsett å lese «Tradisjonsblindhet er ikke vakkert, ei heller hos Den norske kirke (Nordlys)»Tradisjonsblindhet er ikke vakkert, ei heller hos Den norske kirke (Fædrelandsvennen)
Harald Hegstad understreker viktigheten av at elever lærer om historie, kultur og tradisjoner. Dette er utvilsomt sentralt i skolens oppdrag. Julen er en viktig del av vår felles kulturarv. Da er det fint at vi kan lære om det helt uten gudstjenester, så kan Den norske kirke invitere til gudstjenester utenfor skoletiden, for de som ønsker. For i skolen er det forbudt.
Fortsett å lese «Tradisjonsblindhet er ikke vakkert, ei heller hos Den norske kirke (Fædrelandsvennen)»