Skolegudstjenester splitter elevmassen

Bente Wangensteen argumenterer for viktigheten av skolegudstjenester og deres rolle i kulturformidlingen. Hun erkjenner at disse gudstjenestene er forkynnende, men gir ingen begrunnelse for hvorfor de skal være unntatt fra den nye opplæringsloven som klart forbyr forkynnelse i skolen. Opplæringsloven §14-5 slår fast: «Opplæringa skal ikkje vere forkynnande», uten unntak for skolegudstjenester.

Fortsett å lese «Skolegudstjenester splitter elevmassen»

Tradisjonsblindhet er ikke vakkert, ei heller hos Den norske kirke (Nordlys)

Harald Hegstad understreker viktigheten av at elever lærer om historie, kultur og tradisjoner. Dette er utvilsomt sentralt i skolens oppdrag. Julen er en viktig del av vår felles kulturarv. Da er det fint at vi kan lære om det helt uten gudstjenester, så kan Den norske kirke invitere til gudstjenester utenfor skoletiden, for de som ønsker. For i skolen er det forbudt.

Fortsett å lese «Tradisjonsblindhet er ikke vakkert, ei heller hos Den norske kirke (Nordlys)»

Tradisjonsblindhet er ikke vakkert, ei heller hos Den norske kirke (Fædrelandsvennen)

Harald Hegstad understreker viktigheten av at elever lærer om historie, kultur og tradisjoner. Dette er utvilsomt sentralt i skolens oppdrag. Julen er en viktig del av vår felles kulturarv. Da er det fint at vi kan lære om det helt uten gudstjenester, så kan Den norske kirke invitere til gudstjenester utenfor skoletiden, for de som ønsker. For i skolen er det forbudt.

Fortsett å lese «Tradisjonsblindhet er ikke vakkert, ei heller hos Den norske kirke (Fædrelandsvennen)»