Regjeringen er i disse dager i sluttfasene med arbeidet med KRLE-faget. En endring som vil føre til at vi får mindre av nettopp det vi trenger i og får av RLE-faget, kunnskap om alle de store religionene i samfunnet rundt oss.
Fortsett å lese «KRLE etter terroren i Danmark og Paris»Bomskudd av Kokkvold
I Kokkvold sitt svar til Torkel Brekke som ble trykket 19.02.15 så skriver Kokkvold følgende:
Fortsett å lese «Bomskudd av Kokkvold»Jeg er interessert i hvordan islam fremstår i praksis og tror ikke islam helt kan løsrives fra islamistene, like lite som fascismen kan løsrives fra fascistene eller kommunismen fra kommunistene.
Bevar RLE-faget!
KrF og Regjeringen ser nå ut til å gå videre med planene KRLE, selv etter massive protester fra så godt som alle parter i høringen som ble arrangert om endringene. Undertegnede inkludert. Istedenfor å lytte til fagpersonene velger Torbjørn Røe Isaksen og Anders Tyvand å endre fagnavnet i mindre inkluderende og mer normativ retning, og å endre faget fra det faget vi har i dag som gir rimelig med kunnskaper om mange religioner.
Fortsett å lese «Bevar RLE-faget!»Høringssvar: Et brudd på våre grunnleggende verdier
Med regjeringens forslag til nye lovparagrafer knyttet til tigging har dessverre regjeringen valgt å gå bort i fra våre grunnlovfestede verdier og viser et menneskesyn som dessverre ikke er Norge verdig i 2015. Det ser heller ikke ut til at dette er nødvendige lovendringer. Med de følgende merknader stiller jeg meg derfor svært negativ til lovforslaget til nye paragrafer for å ramme tigging.
Fortsett å lese «Høringssvar: Et brudd på våre grunnleggende verdier»Ytringsfrihet er ikke frihet fra å bli motsagt
Ut i fra de siste dagers og ukers debatter rundt fenomenet PEGIDA kan det se ut som om mange oppfatter menneskerettigheten ytringsfrihet som en rettighet til å få lov til å si det man ønsker uten å bli utfordret på det du sier. Det kunne ikke vært fjernere fra sannheten.
Fortsett å lese «Ytringsfrihet er ikke frihet fra å bli motsagt»Tid for å tenke skolegudstjeneste
Nå er det tid for kommunen å vurdere om skolene følger forpliktelsene når de lar den lokale kirken invitere til gudstjenester i skoletiden.
Fortsett å lese «Tid for å tenke skolegudstjeneste»Tid for å tenke skolegudstjeneste
Nå er det tid for kommunen å vurdere om skolene følger forpliktelsene når de lar den lokale kirken invitere til gudstjenester i skoletiden.
Dette er ikke tiden hvor de fleste skoler har gudstjenester i skoletiden, det skjer stort sett rundt jul, påske, og pinse. Usexy? Feil tid på året? Brysomt? I know, men det er nettopp derfor jeg vil at kommunene skal se på dette nå. Så slipper kommunen, skolene og fylkesmannen klagesaker når vi nærmer oss riktig tid på året.
Human-Etisk Forbund i Hordaland har kartlagt religionsutøvelse i skolen og selv om dette er en undersøkelse av forholdene i bergensskolene så mistenker jeg at det er fare for at vi finner tilsvarende også her i kommunene våre. At det foregår en klar mengde overtramp i skolene i forhold til dette, både i forhold til gudstjenester i skoletiden, undervisningsopplegg, eller at skolene mangler en bevissthet rundt det at Den norske kirke er kun en av mange trossamfunn.
Nå ønsker jeg å snakke spesifikt om gudstjenestene i skoletiden. Det er nemlig slik at det er et klart regelverk på dette området, det er en del krav som må være møtt før man kan ta elevene med på gudstjeneste i skoletiden. Dette regelverket er i følge Utdanningsdirektoratets leder lett å følge, men på tross av dette er det veldig mange skoler landet over som ikke følger det. Blant annet må det gis ut informasjon i god tid, også om innholdet i det alternative opplegget, det må være et alternativt opplegg klart før invitasjon og informasjon sendes ut, gudstjenesten kan ikke ha noe med RLE-faget å gjøre, og det alternative opplegget må være godt og likeverdig den kulturelle og religiøse happeningen det faktisk er å gå i kirken for de kristne elevene. Det er også viktig å tenke på hvordan eventuell øving frem mot disse arrangementene foregår, det samme regelverket gjelder nemlig der også.
Om kommunene ønsker at skolene skal følge lovverket, at de skal respektere elevenes og foreldrenes trosfrihet, og sørge for at skolene ikke bedriver sosial stigmatisering av minoritetsbarna, så er det nå det er på tide å se på dette. Det er nå kommunene har mulighet til å be skolene forklare rutinene og oppleggene sine slik at man i større grad kan være sikker på at alt er på stell her i kommunene. Det er nå skolene og kommunene har tid til å jobbe sammen om gode ordninger, slik at man ikke trenger å stresse rundt med dette i november og desember.
Det er også viktig at skolene svarer godt på spørsmål rundt dette, om en skole bare svarer ”vi følger regelverket” så ville jeg tatt det som et ekstra incentiv til å se ekstra godt etter på akkurat den skolen.
Ja, jeg vet at dette er et usexy tema og jeg vet at dette er ”feil tid på året”, men i hvert fall sistnevnte kunne ikke vært mer feil, det er nå det er mulighet til å sørge for at ting blir gjort riktig.
Denne kronikken ble opprinnelig publisert den 28.01.2015 i Romerikes Blad under tittelen “Tid for å tenke skolegudstjeneste”.
Regjeringen vingler i samvittighetsspørsmål
Den samme regjeringen som ønsket at fastleger skulle kunne reservere seg mot å skrive under på et papir om abort, vil altså ikke at sykehusleger skal kunne reservere seg mot å utføre unødvendige og irreversible inngrep på små barn som ikke har samtykket.
Fortsett å lese «Regjeringen vingler i samvittighetsspørsmål»Jeg skammer meg over å dele yrke med deg
Jeg er samfunnsfagslærer som deg, Max Hermansen, og jeg skammer meg virkelig over at du også er samfunnsfagslærer.
Fortsett å lese «Jeg skammer meg over å dele yrke med deg»Byrådens store oppgave
Human-Etisk Forbund Hordaland har i sitt arbeide med å kartlegge religionsutøvelse i bergensskolene avdekket en utstrakt ukultur for religionsutøvelse i bergensskolene. Også mine egne diskusjoner med andre lærere i bergensområdet har bekreftet dette.
Fortsett å lese «Byrådens store oppgave»