Den siste halve uken har jeg vært på bedriftstur til Tyrkia, noe som har vært helt nydelig, men i løpet av turen var det en episode som fikk meg til å tenke litt. Dette var en mindre, og for de fleste rundt meg uproblematisk, del av et arrangement som i seg selv var fra helt ok til utrolig morsomt. Enhver førstetur til Tyrkia inneholder en middag med “tyrkisk show”, noe som da også inkluderer magedans. Det er da jeg stiller meg spørsmålet, hvorfor er magedans noe man synes at er helt greit, ok eller faktisk til og med glimrende underholdning?
hristian=surmaget?
Kanskje det bare er jeg som er surmaget eller negativ? Jeg syntes det var god underholdning, men det gjorde meg betenkt ettersom magedans for meg fremsto som “stripping fra før strippestangen ble funnet opp“, særlig når man vet hvilken betydning magedansen har hatt i historien, i forbindelse med haremene eller lignende steder. Jeg syntes det var betenkelig å se på det, og da kommer spørsmålene; er det okei med magedans bare fordi det er tradisjon? Vil vi om 300 år ta med familie, venner og ansatte på stripping?
agedans=tripping?
Likhetene med stripping fremsto som svært soleklare i løpet av showet. Dansen var flørtende og eggende, påkledningen var heller sparsommelig, og i løpet av dansingen så kom det en del gjester opp til danseren, hvor danseren fikk en større eller mindre pengeseddel stukket inn under trusestroppen eller bh-stroppen. Dette kom ikke bare fra eldre menn, men og fra ellers feministiske kvinner. Det falt også kommentarer om at dette var “akkurat som på Dreams“. Dreams er en strippeklubb i Bergen sentrum. Med andre ord ble jentene som danset behandlet på lik måte som og sammenlignet med de jentene som jobber i strippeklubber, så jeg var åpenbart ikke alene om å gjøre den mentale sammenligningen, allikevel så virket det som at dette var akseptabel praksis…
agedans=tripping=salg av kropp?
Stripping generelt er ikke spesielt akseptert i det norske samfunnet, det er ikke bare Ottar som skriker opp om pornokultur når stripping er på dagsordenen. Samtidig er det ingen tvil om at magedans kan sies å tilhøre den sammen kategorien av patriarkalske aktiviteter og holdninger som er i samfunnet, hvor kvinner skal bevise sin kvinnelighet og tilgjengelighet gjennom “salgsfremmende aktiviteter” rettet mot det motsatte kjønn (eller samme kjønn for den saks skyld…), om de gjøre det fordi de er eid av en sultan, gjør det som en mestringsstrategi i forbindelse med livets vanskeligheter, eller gjør det av reell fri vilje er kanskje et poeng, men samtidig må vi huske på at magedansen ble brukt som et middel for å å sørge for at en ble valgt til sultanens favoritt blant 300-500 andre haremsdamer, fordi det kunne gi store fordeler for en selv. En kjøpte seg rett og slett bedre posisjon med for eksempel denne dansingen, hvor ligger forskjellen til dagens stripping?
urlesk=tripping?
Både innenfor burlesk og magedans er det elementer og perspektiver som trekker i positiv retning. Blant annet kan det nevnes det kvinnebildet som i dag projisjeres innad i disse danseformene. Det er rett og slett positivt å ha litt mage, muskler, og former. Det blir virkelig ikke det samme uten “noe å ta i” som de kan bevege på og vise frem. Det vil antagelig være vanskeligere å kunne gjennomføre øvelsene. Dette er positivt, ettersom man ikke trenger å være “ukebladpen” for å kunne være et lekkert individ. Selv om det er nakenhet motsier det deler av den andre seksualiseringen av samfunnet som vi ser i dag. Det var også slik at særlig den siste danseren hadde en fremtoning som skrek ut at hun var en sterk kvinne som var stolt av og klar over egen seksualitet. Spørsmålet her igjen blir da om det er positivt at det er hva jeg leser inn i det, er ikke det at hun for meg formerlig skriker ut om sin egen seksuelle selvfølelse noe som viser at det er et problem her? Både i forhold til mine holdninger og hva som ligger ladet inn i magedansen og fremvisningen av den? Den siste danseren brukte også en nude-drakt, noe de andre danserinnene ikke hadde, om det var bevist fra hennes side eller om det var de ekstra kravstore dansebevegelsene og ristingene hennes som gjorde at hun måtte ha dette er vanskelig for meg å si og blir bare spekulasjoner, men særlig om det var førstnevnte så vil jeg synes at det er ekstra positivt.
(terke+seksuelt bevisste kvinner+vinner)≠prostitusjon
Jeg vil ikke si med dette at jeg mener at de fleste som driver med burlesk, stripping eller magedans gjør det for å prostituere seg eller gjør det under tvang, selvfølgelig ikke. Mange av de er ekstremt dyktige idrettsutøvere som driver i en idrett som er utrolig vanskelig å praktisere og som er utrolig kompetativ. De har også en kroppskontroll uten like, MEN, spørsmålet fra i sted står igjen likefullt; “vil vi gå på stripping med venner, familie og ansatte om 300 år?” Slik som vi i dag tar med oss venner, familie, ansatte på magedans…
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.