På grunn av den sittende regjeringens hastige innføring av KRLE vet vi faktisk IKKE hvordan RLE ble praktisert rundt omkring. Faget ble aldri evaluert.
Jeg ser i Dagen den 26. august at Anders Tyvand fra Kristelig Folkeparti hevder at det ble så store forskjeller i hvordan faget ble praktisert etter den at den rødgrønne regjeringen endret KRL-faget til RLE-faget. Dette vet vi ingenting om, fordi verken den rødgrønne- eller den blåblå-regjeringen har gjennomført noen evaluering av RLE-faget før dette ble endret.
Jeg ser at Tyvand referer til store variasjoner i kristendomsandelen i faget. Dette har vært referert til tidligere, for eksempel i Bergens Tidende 27. oktober i fjor hvor Tyvand hevdet at det varierte fra 30% til 80% av fagtiden. Dessverre viser han ikke til hvordan henter disse tallene fra. Lignende tall finner man riktignok i stortingsmelding 32 (2000-2001) som KRLE-siden av denne debatten har henvist til i enkelte dokumenter. Det er med andre ord lett å tenke seg at det er her dette er hentet fra. Problemet med dette som kildegrunnlag for å si noe om hva som er praksis i religionsfaget i skolen – og om dette endret seg etter at den rødgrønne regjeringen innførte RLE-faget i 2007 er at denne rapporten utelukkende dreier seg om KRL-faget.
(K)RLE-faget skal være et ordinært skolefag som skal være felles for alle elevene. Ironisk nok er dette det eneste skolefaget som 1). har sin egen paragraf i opplæringsloven og 2). hvor de føler at det er behov for å understreke at det skal være ordinært og for alle. Det er også det eneste skolefaget som opplever denne typen detaljstyring av fagtiden. Det forekommer ikke i noen av de andre fagene, ei heller i samfunnsfag som kunne være et aktuelt sammenligningsgrunnlag all den tid det også omhandler viktige kulturfenomener i samfunnet vårt. Dette understreker egentlig bare hvor lite ordinært politikerne velger å behandle dette viktige kunnskapsfaget i norsk skole.
Jeg synes også det bør bemerkes til avisen Dagen at det er litt rart å skulle lage en nyhetssak om at det mangler lærebøker all den tid regjeringen allerede har uttalt at det ikke er innholdsendringer i faget og at det ikke er behov for nye lærebøker. De gamle er fullt ut brukbare, selv om jeg mener at flere av de er modne for revidering eller å bli byttet ut.
Tilbake til deg Anders, det er nødvendig at du kan dokumentere hvor du henter disse tallene fra før du fortsetter å slenge de ut. Per nå har de null troverdighet all den tid alt tyder på at de stammer fra KRL-faget.
Dette debattinnlegget ble trykket i 31.08.2015 med tittelen “Vi vet ikke hvordan RLE ble praktisert”. Det ble publisert på nett med samme tittel. Innlegget ble skrevet som et svar på en artikkel i samme avis.Det er også lagt ut på Ja til RLE.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.