Idealet om det livssynsåpne samfunnet og prinsippene som ligger til grunn for dette er allerede i dag vedtatt politikk i Norge, med støtte fra bredden av de politiske partiene. Det kan likevel ikke bare forbli et ideal og gode prinsipper, men må settes ut i praksis.
Fortsett å lese «Det livssynsåpne samfunnet er allerede i dag vedtatt politikk i Norge»Juleaktiviteter i skolen – for alle
Som forelder til barn i skolen er inkluderende klassemiljø, felles opplevelser, og at ingen skal risikere å bli sittende alene høyt på agendaen min.Derfor hadde vi fest for hele klassen på Halloween, og vi delte barna i grupper da de skulle ut å gå «knask eller knep», så alle skulle ha noen å gå med.
Fortsett å lese «Juleaktiviteter i skolen – for alle»Likebehandling, et grunnleggende prinsipp
Å gi ett trossamfunn forrang strider mot likebehandlingsprinsippet som er et bærende prinsipp for det livssynsåpne samfunnet. Da vil jeg heller ha det livssynsåpne samfunnet.
Fortsett å lese «Likebehandling, et grunnleggende prinsipp»Idealet om det livssynsåpne samfunnet
Å oppnå det livssynsåpne samfunnet krever at vi legger av oss gamle privilegier og forventninger, og ser på livssynsmangfoldet med relativt nye øyne.
Fortsett å lese «Idealet om det livssynsåpne samfunnet»Vi må jobbe for å oppnå det livssynsåpne samfunnet
Selv om det livssynsåpne samfunnet er et prinsipp som politiske partier, tros- og livssynsamfunn, og mediene har sluttet seg til, så betyr ikke det at vi er i mål med å innføre den. Å be om at NRK likebehandler tros- og livssynssamfunn er ikke et brudd med dette prinsippet.
Fortsett å lese «Vi må jobbe for å oppnå det livssynsåpne samfunnet»Skolens ansvar for religiøs tilpasning i svømmeundervisningen
Skolen skal både sørge for at elevene får den utdanningen de skal ha og at deres religiøse bakgrunn respekteres. Det kan være vanskelig, men det behøver ikke å være det.
Fortsett å lese «Skolens ansvar for religiøs tilpasning i svømmeundervisningen»Tønsberg blads dekning av musikkfritaksønske
11.10 publiserte Tønsbergs blad en sak om en elev som ba om fritak. Senere samme dag ble de gjort oppmerksomme på at saken inneholdt betydelige faktafeil om mulighetene for fritak. Dette har de ikke korrigert
Fortsett å lese «Tønsberg blads dekning av musikkfritaksønske»Skolen både kan og skal være livssynsnøytral
En livssynsnøytral skole er nødvendig for å sikre at elevenes hverdag kan være livssynsåpen. Det er det som er det viktige grunnpremisset vi må ha i bakhodet når vi ser på de ulike skolelagssakene.
Fortsett å lese «Skolen både kan og skal være livssynsnøytral»Ja til tros- og livssynsengasjement hos elever
En vanskelig side ved å respektere barns livssynsfrihet er at vi må akseptere det om ungdommene ønsker å organisere tros- og livssynsaktiviteter i friminuttet på skolen.
Fortsett å lese «Ja til tros- og livssynsengasjement hos elever»Representasjon som utfordring
For en ikke-religiøs nordmann er det interessant å se hva Åste Dokka anser for å være ikke-religiøs forkynnelse. Problemet er at en slik bredde i forståelsen av forkynnelsen raskt gjør begrepet meningsløst. Det er nok mer fruktbart å snakke om representasjon.
Fortsett å lese «Representasjon som utfordring»