Gå til innhold
Dsc09985

Christian Lomsdalen

Humanist, feminist, og ateist

Skriverier

Publisert 9. november 2022

Idealet om det livssynsåpne samfunnet

Å oppnå det livssynsåpne samfunnet krever at vi legger av oss gamle privilegier og forventninger, og ser på livssynsmangfoldet med relativt nye øyne.

Fortsett å lese «Idealet om det livssynsåpne samfunnet»
Publisert 29. oktober 202230. oktober 2022

Vi må jobbe for å oppnå det livssynsåpne samfunnet

Selv om det livssynsåpne samfunnet er et prinsipp som politiske partier, tros- og livssynsamfunn, og mediene har sluttet seg til, så betyr ikke det at vi er i mål med å innføre den. Å be om at NRK likebehandler tros- og livssynssamfunn er ikke et brudd med dette prinsippet.

Fortsett å lese «Vi må jobbe for å oppnå det livssynsåpne samfunnet»
Publisert 20. oktober 202227. mars 2023

Skolens ansvar for religiøs tilpasning i svømmeundervisningen

Skolen skal både sørge for at elevene får den utdanningen de skal ha og at deres religiøse bakgrunn respekteres. Det kan være vanskelig, men det behøver ikke å være det.

Fortsett å lese «Skolens ansvar for religiøs tilpasning i svømmeundervisningen»
Publisert 17. oktober 202217. oktober 2022

Tønsberg blads dekning av musikkfritaksønske

11.10 publiserte Tønsbergs blad en sak om en elev som ba om fritak. Senere samme dag ble de gjort oppmerksomme på at saken inneholdt betydelige faktafeil om mulighetene for fritak. Dette har de ikke korrigert

Fortsett å lese «Tønsberg blads dekning av musikkfritaksønske»
Publisert 17. oktober 202217. oktober 2022

Skolen både kan og skal være livssynsnøytral

En livssynsnøytral skole er nødvendig for å sikre at elevenes hverdag kan være livssynsåpen. Det er det som er det viktige grunnpremisset vi må ha i bakhodet når vi ser på de ulike skolelagssakene.

Fortsett å lese «Skolen både kan og skal være livssynsnøytral»
Publisert 13. oktober 202213. oktober 2022

Ja til tros- og livssynsengasjement hos elever

En vanskelig side ved å respektere barns livssynsfrihet er at vi må akseptere det om ungdommene ønsker å organisere tros- og livssynsaktiviteter i friminuttet på skolen.

Fortsett å lese «Ja til tros- og livssynsengasjement hos elever»
Publisert 10. oktober 202210. oktober 2022

Representasjon som utfordring

For en ikke-religiøs nordmann er det interessant å se hva Åste Dokka anser for å være ikke-religiøs forkynnelse. Problemet er at en slik bredde i forståelsen av forkynnelsen raskt gjør begrepet meningsløst. Det er nok mer fruktbart å snakke om representasjon.

Fortsett å lese «Representasjon som utfordring»
Publisert 2. oktober 20222. oktober 2022

Ufrivillig skolefravær og vold i skolen, to sider av samme sak?

To av de mest betente emnene i norsk skole er der hvor elever har ufrivillig skolefravær og der hvor lærere utsettes for vold fra elever. Vi stiller oss undrende til om ikke disse to fenomenene må sees på som to sider av samme sak.

Fortsett å lese «Ufrivillig skolefravær og vold i skolen, to sider av samme sak?»
Publisert 14. september 202214. september 2022

Livssynsjournalistikk er viktig, men…

Det er NRK sin oppgave å sørge for å spre kunnskap og informasjon også om livssynsfeltet. Derimot er det et godt stykke derfra til å skulle slå fast at det er naturlig at forkynnelse har en plass i NRK.

Fortsett å lese «Livssynsjournalistikk er viktig, men…»
Publisert 9. september 202210. september 2022

Nei, kristen forkynnelse hører ikke hjemme i statskanalen

Forkynnelse i NRK vitner om en manglende refleksjon rundt statskanalens posisjon som en del av staten, og en manglende erkjennelse av at målsetningen om det livssynsåpne samfunnet innebærer at vi må revurdere tidligere ordninger og tradisjoner.

Fortsett å lese «Nei, kristen forkynnelse hører ikke hjemme i statskanalen»

Sidepaginering

Forrige side Side 1 … Side 15 Side 16 Side 17 … Side 45 Neste side

Finn meg

Telefon:
930 83 015 (Primært nummer)
919 28 130 (Human-Etisk Forbund)

Adresse
Håvardstunvegen 24
5254 Sandsli

Om Christian Lomsdalen

Christian Lomsdalen er leder i Human-Etisk Forbund, doktorgradsstipendiat ved UiB, og driver flere podkaster. Christian har siden 2010 jobbet som lærer, primært sett som lektor i videregående skole og skrevet mer enn 600 leserinnlegg og kronikker i norske aviser.

CV | Skriverier | Media | Foredrag | Pressebilder | Kontakt meg | Pedagogisk mappe

Drevet av WordPress
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Funksjonell Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferanser
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistikk
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Markedsføring
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count}-leverandører Les mer om disse formålene
View preferences
{title} {title} {title}