Gå til innhold
Dsc09985

Christian Lomsdalen

Humanist, feminist, og ateist

Skriverier

Publisert 19. desember 20192. mars 2022

Etisk tenkning innebærer også selvransakelse

Skolen bør være en arena for alle, og da bør også tros- og livssynssamfunn reflektere over om oppleggene vi tilbyr ut til skolene er forkynnende eller kan være forkynnende for en del.

Fortsett å lese «Etisk tenkning innebærer også selvransakelse»
Publisert 18. desember 20192. mars 2022

Skolens fellesskapsansvar

Skolen skal skape gode fellesskap og arenaer for refleksjon og samhold. Derfor bør ikke skolene legge opp til deltakelse i trossamfunns religiøse ritualer.

Fortsett å lese «Skolens fellesskapsansvar»
Publisert 9. desember 20192. mars 2022

Veilederen for skolegudstjenester må revideres

Om det skal være slik at norske skoler skal ha muligheten til å ta med elevene på religionsutøvelse i skoletiden så må skoler og kommuner få strammere og bedre veiledning enn de får i dag.

Fortsett å lese «Veilederen for skolegudstjenester må revideres»
Publisert 27. oktober 20192. mars 2022

Intelligent design bør ikke få innpass i norsk skole

Et fenomen som Intelligent design hører hjemme i norsk skole i samme grad som flatjordsteorier og holocaustbenektelse.

Fortsett å lese «Intelligent design bør ikke få innpass i norsk skole»
Publisert 22. oktober 20192. mars 2022

Dehumanisering er et problem

Når konservative religiøse grupper snakker om homofili som en defekt, noe å fikse, er det i realiteten en dehumanisering, en reduksjon av menneskeverdet til de det gjelder.

Fortsett å lese «Dehumanisering er et problem»
Publisert 12. september 20192. mars 2022

Holdninger som hører til i historiebøkene

Som en reaksjon på anmeldelsen av Bømlo kommunes valg om å flagge med regnbueflagget så pyntet vi Svortland på Bømlo med regnbueflagg. En regnbuedugnad mot snikhomofobi.

Fortsett å lese «Holdninger som hører til i historiebøkene»
Publisert 19. august 20192. mars 2022

Livssynsbetjeningsmonopolet må bort

Gunnar Ødvens historie fra Haraldsplass formidler så tydelig hvorfor det er nødvendig at vi avslutter prestetjenestens monopol på livssynstjenester på norske sykehus.

Fortsett å lese «Livssynsbetjeningsmonopolet må bort»
Publisert 14. mai 20192. mars 2022

Skolens må prioritere skolemiljøet

Det er bra med elevengasjement, og det er viktig at skolen legger til rette for at elevene selv kan organisere aktiviteter i friminuttene. Det kan likevel ikke gå på tvers av skolemiljøet for alle elevene.

Fortsett å lese «Skolens må prioritere skolemiljøet»
Publisert 13. mai 20192. mars 2022

Skolens prioritering må være fellesskapet

Sofie Braut viser en mangel på forståelse for hva som må være skolens fremste prioritering når det kommer til skolemiljøet – at det er godt og inkluderende for alle skolens elever. Det må bety at skolen regulerer skolelagenes drift.

Fortsett å lese «Skolens prioritering må være fellesskapet»
Publisert 9. mai 201925. juni 2022

Skolelag må reguleres

Når elevene organiserer gruppebaserte aktiviteter i friminuttene er det nødvendig at dette skjer innenfor gode rammer satt av skolene. Uansett om det er regler for eksterne aktører, frekvens eller markedsføring.

Fortsett å lese «Skolelag må reguleres»

Sidepaginering

Forrige side Side 1 … Side 20 Side 21 Side 22 … Side 44 Neste side

Finn meg

Telefon:
930 83 015 (Primært nummer)
919 28 130 (Human-Etisk Forbund)

Adresse
Håvardstunvegen 24
5254 Sandsli

Om Christian Lomsdalen

Christian Lomsdalen er leder i Human-Etisk Forbund, doktorgradsstipendiat ved UiB, og driver flere podkaster. Christian har siden 2010 jobbet som lærer, primært sett som lektor i videregående skole og skrevet mer enn 600 leserinnlegg og kronikker i norske aviser.

CV | Skriverier | Media | Foredrag | Pressebilder | Kontakt meg | Pedagogisk mappe

Drevet av WordPress
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Funksjonell Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferanser
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistikk
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Markedsføring
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count}-leverandører Les mer om disse formålene
View preferences
{title} {title} {title}