At skolen hadde et forkynnelsesforbud som bare gjaldt KRLE-faget, men ikke resten av skolens opplæring var både paradoksalt og ulogisk. Det er derfor fornuftig at to påfølgende regjeringer og et offentlig utvalg nå ønsker like regler for alle fag på dette området.
Fortsett å lese «En anelse selvsentrert, Jahr?»En livssynsinkluderende skole, endelig!
Når regjeringen nå presiserer at forbudet mot forkynnelse i skolen skal gjelde for hele opplæringen i skolen så er det svært gledelig. Endelig kan vi med alvor prate om en inkluderende fellesskole på livssynsfeltet.
Fortsett å lese «En livssynsinkluderende skole, endelig!»Det iranske folks frihetskamp angår oss alle
Det iranske folk kjemper, med fare for liv og helse, en heroisk frihetskamp mot det religiøse regimet som har fratatt dem flere grunnleggende menneskerettigheter. Sett med blikket til noen bosatt i fredelige, sekulære Norge føles det uvirkelig at styresmakter velger å lede et land etter eldgamle mytologiske tekster.
Fortsett å lese «Det iranske folks frihetskamp angår oss alle»Ateist i religiøst land: Er det ikke bare å tie stille?
Det står dårlig til med tros- og livssynsfriheten i verden.
Mange opplever å bli forfulgt, utstøtt, trakassert og diskriminert som følge av å ikke ha samme tro som majoriteten og regimet i landet de bor i. Mennesker tvinges på flukt for trygt å kunne leve med sin tro.
Fortsett å lese «Ateist i religiøst land: Er det ikke bare å tie stille?»Skolen er ikke en arena for forkynnelse og reklame
Vi har i dag lest saken om hvordan elever ved Soknedal skole ble forsøkt frelst og helbredet i kantinen i skoletiden. Vi er glade for at den skolen i Sokndal er så tydelige på at forkynnelse ikke hører hjemme i skoletiden. Vi vil likevel påpeke at det er problematisk at informasjonsbesøk gjennomføres på en måte som gir skolen en lav grad av kontroll med det som foregår, og som kan sette elevene i ubehagelige situasjoner.
Fortsett å lese «Skolen er ikke en arena for forkynnelse og reklame»Får norske elever handlingskompetanse i seksualitetsundervisningen?
Det er bedre om norske ungdommer får kompetansen om egen seksualitet, kropp, og seksuelle helse, heller enn at de ender opp hos våre kliniske sexologer senere, med utfordringer knyttet til sex og sine seksualliv
Fortsett å lese «Får norske elever handlingskompetanse i seksualitetsundervisningen?»En skole for det livssynsåpne samfunnet
Skolen som felles arena må være livssynsnøytral. Bare slik kan den være livssynsåpen og likebehandlende for hele fellesskapet og mangfoldet av elever i skolen. Det er synd at det skaper oppstuss.
Fortsett å lese «En skole for det livssynsåpne samfunnet»Deltagelse i religiøse ritualer kan ikke sammenlignes med besøk hos andre trossamfunn
Human-Etisk Forbund anser det som problematisk at skoler deltar med elevene på skolegudstjenester. Når det likevel skjer så er det viktig for oss at det alternative opplegg som skolen er pålagt å utarbeide på forhånd er best mulig for de elevene som skal dit.
Fortsett å lese «Deltagelse i religiøse ritualer kan ikke sammenlignes med besøk hos andre trossamfunn»Myten om det livssynsnøytrale samfunnet
Det er ingen som argumenterer for et livssynsnøytralt samfunn. Derimot finnes det oss som argumenterer for et behov for livssynsnøytral stat og kommune for å best legge til rette for det livssynsåpne samfunnet. Det er ikke det samme.
Fortsett å lese «Myten om det livssynsnøytrale samfunnet»Inkludering i skolen i juletiden, hvor er politikerne og Kirken?
Det er snart jul igjen og mange skolebarn gleder seg i førjulstiden. Det er kakebaking, sang og julepynt-verksted. Kanskje opplever de at skoledagene er litt roligere og inneholder mer kos, men for mange foreldre og en del barn er det også en elefant i rommet hver jul – de lurer på; Blir det gudstjeneste, hvordan blir informasjonen, hvilket alternativ får mine barn og hvilken belastning er det for barna som ikke deltar?
Fortsett å lese «Inkludering i skolen i juletiden, hvor er politikerne og Kirken?»