Mange norske barn blir diskriminert og stigmatisert
2874 ganger hvert eneste år arrangeres skolegudstjenester. I mange av disse blir norske barn diskriminert og stigmatisert.
Kirken og biskopene vet at ordningen dagens fritaksordning ikke fungerer godt nok. De vet at mange elever og foreldre hvert år opplever dette som problematisk og vanskelig. Elever settes til undervisning i matematikk, må fjerne tyggegummi fra pulter eller må lære om gudstjenester.
Som arrangør av gudstjenester i skoletiden er Den norske kirke moralsk medansvarlig når mange skoler bryter og tøyer regelverket som må være oppfylt for at skolene skal kunne delta i gudstjenester.
Den norske kirke kan ikke unnskylde seg med at dette er skolens juridiske ansvar. Kirken må kunne stå moralsk inne for det opplegget skolene legger opp til. Med sitt fokus på nestekjærlighet og omsorg for de svake i samfunnet kan de ikke leve med at de er med på å skape diskriminering og stigmatisering i norske skoler.
Kirken står og ser på at barn blir stigmatisert i skolen i dag – er Kirken sitt ansvar bevisst?
Dette debattinnlegget ble trykket i Dagbladet 13.10.2016 under tittelen “Kirken tilrettelegger for diskriminering av norske elever“.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.