Ikke-troende forfølges og tortureres

Sekulære nordmenn jubler når kvinner vinner viktige rettighetskamper i fjerne himmelstrøk, fordi vi selv har gjennomgått disse kampene.Men folk som selv lever trygt uten tro, har kanskje dårlige forutsetninger for å forstå forholdene mange ateister lever under.

26. februar 2015 var den bengalsk-amerikanske ingeniøren Avijit Roy (42) på vei hjem fra bokmessen i Dhaka. Sammen med sin kone ble han brutalt angrepet med macheter. Ektefellen mistet en tommel og fikk stygge kutt. Roy selv ble regelrett hakket til døde. Gjerningsmennene var fra en lokal islamistgruppe. Folkemengden sto passivt og så på, deriblant flere politimenn. Hendelsen er oppsiktsvekkende. Ikke bare på grunn av brutaliteten, men kanskje mest fordi ordensmakten med åpne øyne lot det skje.

Hvorfor fikk ikke saken overskrifter verden over? Kan noe av forklaringen være at Roy tilhører en gruppe som ikke helt anerkjennes som forfulgt minoritet? Roy var nemlig en frittalende ateist og humanist. Humanists Internationals «Free- dom of Thought Report» kartlegger forfølgelse av humanister og ikke-troende. Det er nedslående lesning. I flere folkerike land er diskrimineringen lovfestet. 11 land straffer ateisme med døden. Ateister flykter ikke bare over grensene, men også innenlands.

Mange lever under dobbelt press: Utstøtelse fra familie og venner. Fengsel og tortur fra myndigheter. Internasjonalt er det urovekkende enkelt å finne folk som forfølges for sin mangel på tro. I Norge har vi sett afghaneren Josef Moradis sak. Han ble etter mange års kamp omsider innvilget asyl i Norge i 2021, etter at Human-Etisk Forbund involverte seg tungt på hans vegne.

Human-Etisk Forbund og den nystiftede tankesmien Dømmekraft markerer i dag Ateistenes Dag med arrangementet Ateister på flukt. Oppmerksomheten om forfølgelse av ateister må økes. Religionskritikk fremstilles ofte som statsfiendtlighet. En kamp for ateisters ytringsfrihet er en kamp for grunnleggende menneskerettigheter, for alle.

Lovise Lindtner, Tankesmien Dømmekraft

Christian Lomsdalen, Human-Etisk Forbund

Dette debattinnlegget ble trykket i Dagsavisen 23.03.2022 og i Rogalands Avis 24.03.2022

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *