«Godhetsposering», Stephansen? Nei, dette er demokratisk beredskap 

Erik Stephansen anklager meg for å «vise min gode moral», men hopper over årsaken til at jeg fant det nødvendig å si fra.

Den grusomme overgrepssaken som Stephansen beskriver inngående, vekker sterke følelser og reaksjoner også hos meg. Jeg er glad gjerningspersonene blir straffet og jeg føler med offeret og hennes pårørende. Når jeg leser Stephansens kommentar må jeg imidlertid minne ham om en helt vesentlig ting: Det var Nettavisen selv som valgte å gjøre en brutal overgrepssak til en malplassert diskusjon om transaktivisme, Human-Etisk Forbund og konspirasjonsteorier.

I det opprinnelige sosiale medier-innlegget som Nettavisen publiserte som en kronikk, ble den forferdelige saken koblet til «transaktivistmiljøet», og videre til Human-Etisk Forbund og promotering av «ideologi». Dette nevner ikke Stephansen i sin kommentar. Likevel er det nettopp denne villedende avsporingen som gjør det nødvendig for meg som leder i Human-Etisk Forbund å si fra. 

I innlegget refereres det til «transaktivistmiljøet» (som jeg forstår som forsvarere av transpersoners rettigheter) som settes opp mot å forsvare kvinners rettigheter. Deretter hevdes det: «Flere av dem er medlemmer fra Human-Etisk Forbund […] Hvor mye av fellesskapets midler bør egentlig brukes på å promotere en ideologi som minner til forveksling om en konspirasjonsteori?» 

Dersom Nettavisen hadde gjort en strammere redigeringsjobb og holdt fokuset på den konkrete straffesaken, ville det ikke vært nødvendig med et svar fra meg.

Det er mange medlemmer i Human-Etisk Forbund som står opp for både LHBT+-rettigheter og kvinners rettigheter. For alle menneskers rettigheter. Det er jeg utrolig stolt av. Så når Nettavisen velger å publisere formuleringer fra sosiale medier som knytter den alvorlige overgrepssaken til «ideologi», konspirasjonsteorier og til medlemmer av forbundet jeg er leder for, er det min plikt å si fra. Og når Nettavisen publiserer et innlegg som i tillegg drar saken helt ut av sporet og til transaktivisme og transpersoner generelt, da er det på sin plass å advare om hvilke krefters agenda som tjener på det.

Å stå opp for alle minoriteters rettigheter handler ikke om «godhetsposering». Det handler om å gjenkjenne når angrep mot medmennesker og autoritære fortellinger får fotfeste. Det er humanisme og demokratisk beredskap. Det skal vi i Human-Etisk Forbund fortsette med.

Debattinnlegget ble publisert i Nettavisen 6. juni 2025 under samme tittel.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *