Endringer i RLE-faget m.m

Høringssvar om endringene i RLE-faget i forbindelse med den mulige omleggingen til KRLE. Skrevet i samarbeid med 4 andre student- og lærer-kollegaer i bergensområdet.

Skolegudstjenesteordningen er døende, koblet til respirator, og vi VET det…

Debattinnlegget tar for seg de problematiske sidene ved at vi har et skolevesen som i stor grad holder liv i en tradisjon ved å ikke følge reglene som er der for å beskytte minoritetselevene.

Kartlegging av religionsutøvelse i Bergensskolene

Rapport skrevet på oppdrag fra Human-Etisk Forbund Hordaland på bakgrunn av data de har samlet inn fra skoler i sitt område og fra medlemmene sine. Rapporten avdekker en rekke mer eller mindre systematiske regelbrudd for hvordan religion skal praktiseres på skolene i Bergen. Blant annet at

  • De fleste skolene i Bergen deltar på gudstjenester en eller flere ganger i året. De fleste skoler opplyser ikke om hva alternativet til gudstjenester innebærer og det er store variasjoner i hva slags informasjon som når foreldrene.
  • Kvaliteten på alternativet til gudstjenester varierer. Hovedregelen er at vanlig undervisning er alternativet. Det er et klart brudd på gjeldende retningslinjer som spesifiserer at man har krav på et likeverdig tilbud.
  • Skolegudstjenesten får mange steder følger for den ordinære undervisningen. Dette skjer blant annet ved at undervisningstid brukes på øving på salmer, skuespill og lignende som skal fremføres i kirken.
  • Retningslinjene blir også brutt i forbindelse med undervisningopplegg utarbeidet av forkynnende tredjepart som bibelutdeling i klasserommet og deltakelse i forkynnende påskespill.
  • Lærerbøkene til det gamle faget KRL, som er dømt for brudd på menneskerettighetene, er fortsatt i bruk på enkelt skoler.
  • Flere foreldrehenvendelser tyder på at gudstjenestene i skolen ofte bærer sterkt preg av å være semesteravslutning. Det er et klart brudd på gjeldende retningslinjer.

Den norske kirke og skolegudstjenester

Debattinnlegg på Human-Etisk Forbund Hordaland sin hjemmeside som et svar til en nyhetssak på Den norske kirkes nettside om gudstjenester i skoletiden.

Women, as violent as men? A look into gender in the Frente Nacional de Resistencia Popular

Popularisering av min masteroppgave om kjønn og vold i kampen mot regjeringen etter kuppet i Honduras i 2009.

Etterlyser mer praksis

Et intervju i Studvest hvor jeg forsøker å sette søkelyset på at det er for mye teori som ikke er nødvendig og ikke settes i sammenheng med det praktiske i særlig grad.

Gendered resistance(?): is gender significant in the “National Popular Resistance Front” of Honduras?

Masteroppgave i studieprogrammet peace and conflict transformation ved Universitetet i Tromsø.

“The object of this thesis will consider the importance of gender in the “National Popular Resistance Front” of Honduras (Frente Nacional de Resistencia Popular), and if gender is significant in this movement and in its choice of actions and choice not to arm themselves with firearms. The scope of this thesis is limited to a number of the member organizations and participation in actions and demonstrations to answer these questions.”

RBs fokus på unge foreldre

Svar på artikkel om det å være ung forelder

Usmakelig av Bråten

Svar på til avisskriver om hvem som bør få tidlig vaksiering og hvorfor.

Risikosport å få barn

Intervju sammen med Siri i Studvest om det å få barn i studietiden.