God jul til deg, uansett hva eller hvorfor du feirer

Det nærmer seg jul, og de fleste av oss løper rundt oss selv for å rekke alt vi skal ha gjort, sørge for at vi får gjort alt vi pleier å gjøre av forberedelser for å få akkurat den julen vi ønsker og pleier å ha. Samtidig dukker det hvert år opp en merkelig debatt, hvor en særlig i kommentarfeltene diskuterer hvem som har rett til å feire jul, hvem som har de riktigste tradisjonene, hvem som spiser riktigst julemat, og ikke minst hvem fremstår som mest norske i sine tradisjoner. Dette kommer særlig frem når en ser debattene om forkynning i skolene og deltagelse på religiøse ritualer i skoletiden. Et vanlig argument som møter oss er «men jul skal de feire», «juleferie skal de ha» eller «hvis de ikke vil lære om hvorfor vi feirer jul i Norge kan de bare droppe hele julefeiringen».

Fortsett å lese «God jul til deg, uansett hva eller hvorfor du feirer»

#JeSuisSamuel: De viktige verdiene i skolen er under angrep

Menneskeverd, menneskerettigheter, kritisk tenkning, likeverd, respekt og kulturelt mangfold. Viktige verdier fra opplæringsloven, og verdifulle redskaper for barn og ungdom som samfunnsborgere. Betydningen av å undervise i verdiene, blir kraftig tydeliggjort i møte med mennesker som er villige til å drepe for å hindre lærere som Samuel Paty i å gjøre nettopp det.

Fortsett å lese «#JeSuisSamuel: De viktige verdiene i skolen er under angrep»

Jeg tester meg ofte, det er det eneste etisk riktige å gjøre

Jeg tester meg for korona jevnlig fordi jeg mener det er det eneste riktige å gjøre når regjeringen ikke tar ansvar for lærernes trygghet. Som lærer på videregående har jeg ansvar for tre klasser på mer enn 30 elever og en klasse med 16 elever. En av klassene er en programfagsklasse, så den har elever fra de fleste av skolens klasser. Fra både VG2 og VG3. Det er svært mange nærkontakter i løpet av en fjortendagersperiode.

Fortsett å lese «Jeg tester meg ofte, det er det eneste etisk riktige å gjøre»