Regjeringen er i disse dager i sluttfasene med arbeidet med KRLE-faget. En endring som vil føre til at vi får mindre av nettopp det vi trenger i og får av RLE-faget, kunnskap om alle de store religionene i samfunnet rundt oss.
Diskusjonene og debattene etter terrorangrepene i Paris og Danmark florerer av løgner, usannheter, og halvsannheter om både islam og muslimer. At Pew Research Center kan fortelle at støtten til ekstremistene synker kraftig i den muslimske verden blir oppfattet som en løgn fra verdens muslimer, på tross av at samme undersøkelse gjennomført for 10 år siden brukes som dokumentasjon på hvor forferdelige muslimene er.
Det vi ser av disse debattene og utspillene rundt islam er ikke at det er for mye kunnskap om forskjellige religioner i det norske samfunnet. Tvert i mot, problemet er at det er alt, alt for lite kunnskap om både islam, kristendommen og andre religioner i det norske samfunnet. Mye av den ”kunnskapen” som folk har om disse religionene er feilaktig og/eller halvsannheter.
Det er da det er særdeles beklagelig at regjeringen velger å gå videre med planene om KRLE-faget. Et fag som vil etterlate alle religioner utenom kristendommen med langt mindre undervisningstid enn de har i dag. Når det allerede i dag er for lite kunnskap om religion i det norske samfunnet. Når det er nettopp kunnskap om alle religionene vi trenger, ikke bare den religionen som det allerede undervises om i et flertall av fagene i skolen. Det er nettopp kunnskap som skaper forståelse, og sympati, som fjerner mistillit, og reduserer sjansene for radikalisering, uansett hvilken leir ungdommen og befolkningen tilhører. Jo mindre kunnskap vi som samfunn og enkeltindivider har jo større er handlingsrommet til de som ønsker å radikalisere ungdommene våre. Mindre kunnskaper er å spenne bein på innsatsen mot radikalisering.
Jeg sier ikke at læreplanen til eller undervisningen av RLE-faget er uten problemer. Det er definitivt endringer som må gjøres. Men å redusere undervisningstiden på en slik måte for alle de andre religionene enn kristendommen er definitivt ikke veien å gå.
Jeg visste det fra før. Jeg har ytret det til regjeringen tidligere. Terroraksjonene den siste tiden og debattene i etterkant har bare bekreftet det ytterligere. KRLE er ikke riktig vei for en av de viktigste samfunns- og kultur-fagene vi har i den norske skolen. Legg den ideen i søppelkassen nå!
Dette debattinnlegget ble opprinnelig publisert den 24.01.2015 i Klassekampen under tittelen «KRLE etter terroren». Det har også blitt publisert på JaTilRLE.no under under samme tittel.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
Én kommentar til “KRLE etter terroren i Danmark og Paris”