… for der finnes den ikke i dag.
Lærerstudentene lærer lite til ingenting om seksualitet i dag. Sex, seksualitet, kjønn og identitet er det lite av på pensum. Selv ikke i de fagene som beviselig har kompetansemål som handler om disse temaene. Dette må gjøres noe med.
Elevene klager over nivået på seksualitetsundervisningen. Ungdomspartiene har bedt om forbedringer av seksualitetsundervisningen i årevis, men denne kan aldri bli god før vi utdanner lærere som er trygge på disse temaene. Å ha en god helse er viktig, det inkluderer også seksuell helse. Dette gjør seksualitetsundervisningen så viktig. Både for elevene og for samfunnet. Vi kan aldri få en god seksualitetsundervisning om ikke vi utdanner lærere med kompetanse på dette.
Det er i skolen og barnehagen kampen mot voldtekt og seksuell trakassering må stå. Det er også i skolen vi skal gi elevene verktøyene de trenger for å ha en god seksuell helse. Da er det nødvendig at lærerne har de nødvendige verktøyene og kompetansen.
Elevenes seksuelle helse er for viktig til at lærernes kompetanse på dette området skal være overlatt til tilfeldighetene. Derfor må seksualitetsundervisningen inn på leselistene, inn på eksamen og inn på forelesningene på lærerutdanningene.
Dette debattinnlegget ble trykket i Bergens Tidende 18.03.2017 under tittelen “Sex må inn i lærerutdanningen“.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.