Skolen skal skape gode fellesskap og arenaer for refleksjon og samhold. Derfor bør ikke skolene legge opp til deltakelse i trossamfunns religiøse ritualer.
Fortsett å lese «Skolens fellesskapsansvar»Veilederen for skolegudstjenester må revideres
Om det skal være slik at norske skoler skal ha muligheten til å ta med elevene på religionsutøvelse i skoletiden så må skoler og kommuner få strammere og bedre veiledning enn de får i dag.
Fortsett å lese «Veilederen for skolegudstjenester må revideres»Intelligent design bør ikke få innpass i norsk skole
Et fenomen som Intelligent design hører hjemme i norsk skole i samme grad som flatjordsteorier og holocaustbenektelse.
Fortsett å lese «Intelligent design bør ikke få innpass i norsk skole»Dehumanisering er et problem
Når konservative religiøse grupper snakker om homofili som en defekt, noe å fikse, er det i realiteten en dehumanisering, en reduksjon av menneskeverdet til de det gjelder.
Fortsett å lese «Dehumanisering er et problem»Holdninger som hører til i historiebøkene
Som en reaksjon på anmeldelsen av Bømlo kommunes valg om å flagge med regnbueflagget så pyntet vi Svortland på Bømlo med regnbueflagg. En regnbuedugnad mot snikhomofobi.
Fortsett å lese «Holdninger som hører til i historiebøkene»Livssynsbetjeningsmonopolet må bort
Gunnar Ødvens historie fra Haraldsplass formidler så tydelig hvorfor det er nødvendig at vi avslutter prestetjenestens monopol på livssynstjenester på norske sykehus.
Fortsett å lese «Livssynsbetjeningsmonopolet må bort»Skolens må prioritere skolemiljøet
Det er bra med elevengasjement, og det er viktig at skolen legger til rette for at elevene selv kan organisere aktiviteter i friminuttene. Det kan likevel ikke gå på tvers av skolemiljøet for alle elevene.
Fortsett å lese «Skolens må prioritere skolemiljøet»Skolens prioritering må være fellesskapet
Sofie Braut viser en mangel på forståelse for hva som må være skolens fremste prioritering når det kommer til skolemiljøet – at det er godt og inkluderende for alle skolens elever. Det må bety at skolen regulerer skolelagenes drift.
Fortsett å lese «Skolens prioritering må være fellesskapet»Skolelag må reguleres
Når elevene organiserer gruppebaserte aktiviteter i friminuttene er det nødvendig at dette skjer innenfor gode rammer satt av skolene. Uansett om det er regler for eksterne aktører, frekvens eller markedsføring.
Fortsett å lese «Skolelag må reguleres»Hvor holder vi ikke-kristne begravelsesseremonier?
Når jeg dør, hvor skal begravelsesseremonien min gjennomføres hvis det i min kommune, som i så mange kommuner i Norge, mangler gode og verdige lokaler for dette?
Fortsett å lese «Hvor holder vi ikke-kristne begravelsesseremonier?»