Jeg har i både 2012 og 2014 presentert mine ønsker for hvordan jeg mener at lånekassestønaden bør se ut. Jeg skal helt ærlig innrømme at argumentasjonen er rimelig lik, men jeg anbefaler 2012-innlegget for nærmere detaljer.
Fortsett å lese «Mine oppdaterte ønsker for Lånekassestøtten (2015)»Mer normkritikk i grunnskolen!
Frafallet hos gutter i den videregående skolen blir ofte forklart med at skolen er blitt «feminisert». Jeg mener problemet heller er manglende oppmerksomhet på forventninger og kjønnroller i skolen. Som lektor i den videregående skolen ser jeg nemlig tydelig effekten av disse normene.
Fortsett å lese «Mer normkritikk i grunnskolen!»Ateist, javisst!
Vi mennesker har mange merkelapper, noen av dem er tydelige uten at de blir snakket om, andre blir først tydelige når vi slår opp dørene til skapene vi gjemmer dem i. Mange dører slår vi opp og lar andre se uten at det er mer snakk om dem. Andre dører åpner vi med brask og bram, og all tydelighet. Jeg har tidligere fortalt at jeg er feminist og om hva feminisme er for meg. Det kom nok ikke som noen overraskelse uansett. Nå har jeg tenkt å slå opp en annen åpen dør, jeg er ateist!.
Fortsett å lese «Ateist, javisst!»Skolen bør være sekulær, for oss alle…
Alf Gjøsund kommer (Vårt Land 29. april) med det noe flåsete forslaget om å gi elevene en skoleimam før ekstremismen tar dem. Dessverre finner jeg flere ulemper enn fordeler med forslaget.
Fortsett å lese «Skolen bør være sekulær, for oss alle…»Nei, Hareide, ikke rør abortloven!
I forkant av KrF sitt landsmøte ble Knut Arild Hareide intervjuet i Aftenpostens konsept «2 mot 1» hvor han blant annet gjentok KrF sitt ønske om en mer restriktiv abort lov for å få ned aborttallene. Han hevdet også at de andre partiene var nødt til å tenke ut nye alternativer for abortloven. Jeg sier tvert imot; Nei, de bør la abortloven ligge slik den er.
Fortsett å lese «Nei, Hareide, ikke rør abortloven!»Jeg leser det du skriver, Fasteland
Rektor og bystyremedlem Fasteland forsøker 28. april å svare på kritikken han mottok i tre leserinnlegg datert 16., 17., og 18. april. Det ser dessverre ut til at rektoren er mer opptatt av å stemple sine kritikere som fanatikere enn å besvare problemstillingene som tas opp i de kritiske leserinnleggene. Dette er beklagelig, men jeg tenker at det må være behagelig å kunne tolke all kritikk som fanatisme…
Fortsett å lese «Jeg leser det du skriver, Fasteland»Rektor Fasteland tråkker i salaten
Det er dessverre synd å se at rektor ved Rothaugen Skole, Atle Fasteland, tråkker så i salaten som han gjør i Bygdanytt 12. april. Det er vanskelig å lese han på en annen måte enn at han gjennom teksten sin distanserer seg fra en stor gruppe av både elever og foreldre ved egen skole.
Fortsett å lese «Rektor Fasteland tråkker i salaten»Kjønnsdelt svømming, hvorfor jeg er for
Telemarksavisa skrev i forrige uke at fylkesmannen opplyste skolene om at de måtte tilrettelegge for kjønnsdelt svømming fordi det hadde kommet inn ønsker fra muslimske foreldre om dette. Dette har blitt plukket opp av både nynazistiske medier, islamkritikere, og av ateister, som noe som er uhørt og uheldig. Her vil jeg prøve å forklare hvorfor jeg mener at dette er nødvendig og hvorfor det er positivt ut i fra andre pedagogiske hensyn.
Fortsett å lese «Kjønnsdelt svømming, hvorfor jeg er for»Hva med å bytte KRLE mot søndagsåpne butikker?
To politiske paradokser vi kan løse:
Paradoks 1; Kristelig Folkeparti, dere har lite lyst til å se at den blåblå regjeringen gjennomfører forslaget sitt om søndagsåpne butikker, men støtten fra Venstre gjør at dette antagelig går gjennom i Stortinget.
Paradoks 2 er at dere i Venstre ikke egentlig ønsker å støtte KRLE-faget, men føler dere nødt til å gjøre det for å støtte KrF sitt krav i samarbeidsavtalen . Hva om dere bytter? Så slipper begge å svelge et forslag de helst ikke vil se at blir virkelighet.
KrF bommer i sin støtte til KRLE
I Klassekampen 26.02 velger KrFs Anders Tyvand å gi meg et todelt svar på mitt debattinnlegg 24.02. Det som jeg finner besynderlig i Tyvand sitt svar på min kritikk av KRLE-faget er at han bruker mesteparten av tiden på å argumentere for en endring som jeg ikke argumenterer mot, fordi jeg finner den rimelig fornuftig. Så lenge rektorene ikke anser denne relativt begrensede fagandelen som dekkende fagkompetanse for RLE-undervisningen er jeg positivt innstilt til denne endringen.
Fortsett å lese «KrF bommer i sin støtte til KRLE»