Det er ikke bare forkynnelse om den lykkes

Det er ikke nødvendig å delta på gudstjeneste for å lære kristne og humanistiske verdier. Det gjør man i skolen hver eneste dag. Skolen er ikke verdinøytral

Formålsparagrafen (§1-3) sier blant at opplæringen skal bygge på kristne og humanistiske verdier; respekt for «menneskeverdet og naturen, åndsfridom, nestekjærleik, tilgiving, likeverd og solidaritet». Forankret i menneskerettighetene.

Det er ikke nødvendig å delta på gudstjenester for å lære om kristendommen i KRLE-faget. Det var allerede forbudt å koble KRLE-faget og gudstjenester sammen i den forrige opplæringsloven.

Opplæringsloven §14-5 er tydelig: «Opplæringa skal ikkje vere forkynnande», uten unntak, selv om forkynnelsen ikke lykkes. Retten til fritak i §14-6 er ingen unnskyldning; den er en sikkerhetsventil, ikke et rom aktiviteter som bryter loven, noe som er eksplisitt i forarbeidene.

Det er foruroligende at kunnskapsministeren ikke har gitt en juridisk begrunnelse for unntak for skolegudstjenester. Mangelen på kritiske spørsmål fra medier som Aftenposten er bemerkelsesverdig. Forkynnelsesforbudet er tydelig og uten unntak.

Innlegget ble publisert av Aftenposten den 27. november 2024 under tittelen «Tydelig forkynnelsesforbud i skolen«.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *