Det er forståelig at tradisjoner som skolegudstjenester har en spesiell plass for mange. Imidlertid er det viktig å påpeke at den nye opplæringsloven, som trådte i kraft 1. august 2024, uttrykkelig forbyr forkynnelse i skolen. Paragraf 14-5 i loven sier klart: “Opplæringa skal ikkje vere forkynnande.” Det finnes ingen unntak i denne paragrafen som tillater skolegudstjenester, selv ikke når elever er involvert i gjennomføringen.
Når elever deltar aktivt i skolegudstjenester, forverrer det faktisk problemet. Ved å la elever bidra til planlegging og gjennomføring av en religiøs seremoni, involveres skolen enda dypere i en aktivitet som er i strid med lovens forbud mot forkynnelse. Dette har jeg tidligere påpekt i Utdanningsnytt, der det ble understreket at elevdeltakelse ikke løser utfordringen, men snarere gjør den mer kompleks.
Skolens primære oppgave er å tilby en inkluderende og likeverdig opplæring for alle elever, uavhengig av deres religiøse eller livssynsmessige bakgrunn. Ved å arrangere skolegudstjenester risikerer man å ekskludere eller sette enkelte elever i en vanskelig situasjon. Dette kan føre til at de føler seg presset til å delta i en seremoni som ikke samsvarer med deres egne overbevisninger.
Selv om fritaksretten fortsatt eksisterer, kan den ikke brukes som argument for å gjennomføre aktiviteter som er ulovlige. Fritaksretten er ment å beskytte elever fra å delta i aktiviteter som strider mot deres overbevisning, men den legitimerer ikke brudd på lovverket innenfor skoletiden.
En mulig løsning er at religiøse aktiviteter arrangeres utenfor skoletid og på frivillig basis, uten skolens direkte involvering. Dette vil sikre at elevenes rettigheter respekteres, samtidig som de som ønsker det kan delta i slike arrangementer. Det er også viktig at skolen overholder forbudet mot reklame, slik det er nedfelt i paragraf 27-1 i opplæringsloven, for å unngå å promotere bestemte religioner eller livssyn.
Tradisjoner er verdifulle, men de må tilpasses dagens lovverk og det mangfoldige samfunnet vi lever i. Skolen har et ansvar for å følge gjeldende lover og sørge for at alle elever føler seg inkludert og respektert. Ved å etterleve den nye opplæringsloven viser skolen at den tar dette ansvaret på alvor.
Innlegget ble publisert i Gauldalsposten 15.11.2024 under samme tittel og i Avisa Frøya 18. november under tittelen “– Risikerer å sette elever i en vanskelig situasjon“.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.