Human-Etisk Forbund har de siste årene ønsket at skolene arrangere inkluderende juleavslutninger alle kan delta i, og vi gledes over at stadig flere skoler har laget nye tradisjoner som passer for alle skolens barn og familier. Det er fremtiden.
Å følge forkynnelsesforbudet gjør det mye lettere for skolen å være den inkluderende arenaen som trengs i det livssynsåpne samfunnet. Vi sier ja til elevbesøk i teater og museer, templer og kirker, bondegårder og bedrifter. Vi ønsker at elevene kjenner norske tradisjoner, håndverk og kulturarv. Human-Etisk Forbund ønsker at alle elever får besøke kirken for å bedre forstå den kristne delen av kulturarven, mange flere enn de ca. 65% av elevene som er med på gudstjenester. Studiebesøk ivaretar tros- og livssynsfriheten for alle elevene.
Årets debatt om skolegudstjenester i skolen er ikke en reprise. Forbudet mot forkynnelse i KRLE-faget gjorde før at skolegudstjenestene ikke kunne være i det faget. Stortinget utvidet det samme forbudet til å gjelde i all opplæring i skolen i år: «Opplæringa skal ikkje vere forkynnande.» Vi håpet at dette skulle være et skritt i retning av en mer inkluderende skole, hvor det var plass til tradisjonsmangfold og kulturarvformidling for alle elever. til en skole hvor elevene ikke lenger skulle deles opp etter religiøse og livssynsmessige skillelinjer.
Men i høst har både Utdanningsdirektoratet, kunnskapsministeren og selveste stortingspresidenten sagt at forbudet ikke gjelder den mest utbredte forkynnelsen som foregår i skolen: skolegudstjenestene. Det har ikke bare forvirret oss, men også foreldre, lærere, rektorer, kommuner og politikere.
Både stortingspresidenten og kunnskapsministeren har oppfordret skoler om å tilby alle elever å delta på gudstjeneste før jul. Vanligvis er det sånn at en politisk leder ikke kan sette et lovvedtak til side, og fremdeles har ingen klart å vise oss hvordan dette henger sammen juridisk. Samtidig har KrF foreslått å gjeninnføre forkynnelse i skolen. Forstå denne floken, den som kan.
Human-Etisk Forbund vil alltid stå på for fellesskap i skolene. For å få til det i dagens Norge, må kulturarven formidles på andre måter enn før. Elevene lærer om julas flerfoldige opprinnelse og kristendommen gjennom den vanlige undervisningen. Vi vil mye heller bruke tiden vår på å finne de gode løsningene for nåtiden og fremtiden, og håper at kirken og politikerne vil være med på det samme. I mellomtiden ønsker vi god jul til alle som feirer, på ulike vis!
Innlegget ble publisert av Aftenposten den 12. desember 2024 under tittelen «Er forkynnelse i skolen forbudt eller ikke? Forstå floken den som kan«.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.