Harald Hegstad understreker viktigheten av at elever lærer om historie, kultur og tradisjoner. Da er det fint at vi kan lære om det helt uten gudstjenester, så kan Den norske kirke invitere til gudstjenester utenfor skoletiden, for de som ønsker. For i skolen er det ikke lov.
Med den nye opplæringsloven som trådte i kraft i august, har Stortinget tydelig slått fast at «Opplæringa skal ikkje vere forkynnande» (§14-5). Dette innebærer at forkynnelse er forbudt i all opplæring, uten unntak.
Skolegudstjenester er, ifølge Den norske kirke selv, forkynnende. Tidligere kirkerådsleder Kristin Gunleiksrud Raaum uttalte: «Skolegudstjenesten skal være autentisk og derfor ikke nøytral. Elevene skal møte og lære om en levende kristen tro, og i en skolegudstjeneste vil det derfor forkynnes gjennom bønn og salmer, gjennom musikk, kunst og ord.» Når opplæringsloven nå forbyr forkynnelse og religionsutøvelse, kan ikke skolene arrangere aktiviteter som bryter med dette.
Stortingsproposisjonen som la frem lovforslaget slår dette tydelig fast: «Opplæringa skal heller ikkje vere forkynnande, noko som inneber at opplæringa ikkje skal gi rom for religionsutøving».
Det skaper forvirring når politikere og myndigheter hevder at skolegudstjenester fortsatt er tillatt. Det bidrar også Hegstad til. I juridisk sammenheng er det lovteksten som gjelder, og eventuelle merknader eller veiledninger kan ikke tolkes i strid med lovens klare ordlyd uten eksplisitt hjemmel. Det finnes ingen unntak for skolegudstjenester i §14-5.
Dette handler ikke bare om juss, men også om å sikre en inkluderende skole for alle elever, uavhengig av tro eller livssyn. Hvert år mottar Human-Etisk Forbund henvendelser fra foreldre som er bekymret for at deres barn blir ekskludert fra fellesskapet når de ikke deltar i skolegudstjenester. Skolen skal være en arena der alle føler seg velkomne og inkluderte.
Det er forståelig at mange ønsker å bevare tradisjoner som julegudstjenester. Men det er lett å bli blind for at tradisjonene ikke er gavnlige. I en skolekontekst er det viktig å ha respekt for behovet for inkludering og for alle elevers livssyn. Skolen skal være en livssynsnøytral arena for læring, uten favorisering av enkelte elevers trossamfunn.
Mange skoler har heldigvis begynt å lage nye juletradisjoner der alle barna opplever tilhørighet og fellesskap. Eksempler er håpsvandringer med bidrag fra ulike tros- og livssynssamfunn, julekonserter eller andre kulturarrangementer. Dette viser at det er fullt mulig å arrangere inkluderende feiringer uten religiøs forkynnelse, samtidig som fellesskapet blant barna styrkes. Så kan heller Harald Hegstad og Den norske kirke invitere til gudstjenester utenfor skoletid. Det burde være mulig.
Opplæringsloven er klar på at den forbyr forkynnelse. Veiledere kan ikke forandre på det. En forkynnelsesfri skole bidrar til at skolen er en inkluderende arena for alle elever.
Den 30. november 2024 ble innlegget publisert i Trønder-avisa og på Trønderdebatt. Den 3. desember 2024 ble innlegget publisert av iTromsø. Den 6. desember ble den trykket i Vikebladet Vestposten og i Glåmdalen. 9. desember ble den publisert hos Avisa Hordaland
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.