Leif Olav Bremer etterlyser at Human-Etisk Forbund (HEF) inviterer til en alternativ seremoni i forbindelse med julefeiringen i skolen, samtidig som han påpeker at humanister også bedriver «forkynnelse» av sine synspunkter. Poenget hans er at HEF – i likhet med andre tros- og livssynssamfunn – ikke er nøytrale. Det har han helt rett i. Human-Etisk Forbund er et livssynssamfunn på linje med Den norske kirke og andre tros- og livssynssamfunn. Forskjellen er at vi i HEF vektlegger at offentlige skoler skal være fellesskapsarenaer med et livssynsåpent, men ikke-forkynnende, innhold. Derfor skal vi heller ikke forkynne i skolen.
I årevis har diskusjonen om skolegudstjenester handlet om hvorvidt aktiviteter i regi av ulike tros- eller livssynssamfunn hører hjemme i skolen. Tradisjonelt har rektorer og kommuner stått fritt til å invitere kirken før jul, mens de samtidig skulle tilrettelegge et «alternativt opplegg» til de elevene som ikke deltok. Imidlertid var dette alternativet ofte dårlig organisert, eller formidlet som et «andrerangs tilbud». Skolegudstjenestene skapte i praksis skiller mellom elever som «hørte til» og de som «sto utenfor». Det er ikke i tråd med idealet om en inkluderende fellesskole.
Nye lovendringer – og et tydeligere forbud
Bremer viser til at HEF lenge har kritisert at skolegudstjenester kunne gjennomføres under dekke av tradisjon og kulturarv. På dette punktet er vi enige om at tradisjoner er viktige – men spørsmålet er hvordan man presenterer dem på en måte som respekterer mangfoldet. Den nye loven, som nå forbyr forkynnelse i all opplæring, gjør at det tidligere skillet – hvor forkynnelse kun var forbudt i KRLE-faget, mens skolegudstjenester falt utenfor – ikke lenger gjelder. Fra i år er det ikke tillatt med forkynnelse i noen del av skolehverdagen. Dette innebærer at skolegudstjenester slik vi har kjent dem, faktisk ikke bør arrangeres – verken av Den norske kirke eller av Human-Etisk Forbund.
Skolens ansvar og mulige misforståelser
Det har alltid ligget som en forutsetning at skolen selv har ansvaret for sine egne aktiviteter. Kirken eller HEF kunne inviteres inn, men da som et supplement til et allerede planlagt undervisningsopplegg. Når lovendringen nå tydelig forbyr religionsutøvelse i skoletiden, blir det meningsløst å erstatte en gudstjeneste med en «alternativ seremoni» fra HEF. Da ville man bare bytte én forkynnelse med en annen. Human-Etisk Forbund har derfor ingen ambisjon om å tilby «juleseremoni» eller noe annet livssynsritual i skolens regi. Vi vil heller ikke kunne lage et nøytralt arrangement. Det er skolens oppgave.
Hva er vi for?
I likhet med Bremer ønsker vi i HEF at alle elever skal få gode opplevelser av kultur, historie og felles tradisjoner før jul, men på en ikke-forkynnende måte. Vi har lenge oppfordret skolene til å lage fellessamlinger som alle kan delta i, uten at noen må be om fritak eller ekskluderes. Barn og unge skal lære om både kristne juletradisjoner, norrøn feiring av solsnu og ulike måter å markere høytiden i verden på. Men de skal lære det i et skoleopplegg som ikke innebærer trosutøvelse. I lys av dagens lovverk er det nettopp slik undervisningen skal være – inkluderende og kunnskapsformidlende, ikke religionsutøvende.
Et livssynsåpent skolefellesskap
Skolen skal være et trygt sted for alle barn, uavhengig av hvilke livssyn foreldrene har. Når vi kritiserer skolegudstjenester, er det ikke fordi vi «mangler tro på mennesket» eller er mot «kristne verdier». Det handler om at vi mener skolen må representere fellesskapet – ikke bare den historiske majoriteten. At barn og foreldre opplever ekskludering gjennom oppsplittende forkynnelse, er uheldig for hele skolesamfunnet. Vi ønsker heller å se fellessamlinger der alle elever deltar sammen, uten at noen blir satt utenfor.
I innlegget jeg nettopp hadde i Utdanningsnytt belyses nettopp dette – at endringen i opplæringsloven skulle bety en slutt på forkynnelsesaktiviteter i skolen. Det har skapt forvirring når politiske myndigheter signaliserer at skolegudstjenester likevel «kan fortsette som før». Det er forståelig at både foreldre, lærere og skoleledere blir usikre på hvordan loven egentlig skal praktiseres. Fra et juridisk perspektiv virker det inkonsekvent at forbudet mot forkynnelse settes til side for enkelte religioner.
Avslutning
Human-Etisk Forbund har ikke noe ønske om å innføre en «humanistisk julegudstjeneste» i skoleverket. Tvert imot: Vi ønsker at skolen selv skal arrangere inkluderende juleavslutninger for alle elever, i tråd med den nye loven. Vi har full respekt for at mange har sterke kristne juletradisjoner, men mener at selve trosutøvelsen må skje utenfor skolen. På den måten oppfyller vi idealet om en åpen, inkluderende og livssynsmangfoldig fellesskole, der ingen elever trenger å føle seg utenfor. Dette er hva vi jobber for – og dette er kjernen i vårt ikke-forkynnende standpunkt. God jul til alle som feirer, og til dem som markerer på sitt vis!
Innlegget ble publisert i Nordnorsk debatt 16. desember 2024.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.